Monday 16 May 2011

Sekadar luahan seorang insan kerdil

ASSALAMUALAIKUM wbt...

Tiada nada gurauan pada entri kali ini..sekadar mahu meluahkan rasa..mungkin mood untuk bercanda belum pulih agaknya..Bukan serius tpi sekadar menyatakan rasa..rasa sedih tu boleh dibuat mainan ke?or rasa kecewa boleh disepak macam bola ke?tak kn..so nada aku kli ni mmg serius..

Aku takpenah rasa kosong yang amat dalam jiwa ni..bukan setakat kosong tapi sepi..ayat aku tu tak bermaksud aku mhukn seseorang yang boleh isi tmpat dlm jiwa tu..tp entah..ape yang aku cari selama ni?ape yang aku idamkan n impian aku?aku pon tak tahu..bagi aku..aku mahukan sesuatu rasa yang boleh buat aku rasa tenang seperti dulu..yaa..seperti dulu..menjadi aku yang oldskull..

Aku yang dulu..tak penah rasa sebegini..aku yang tak penah rasa sensitif sebegini rupa..yang hanya tahu erti kegembiraan..betullah kata orang2 tua..semakin kita meningkat usia semakin kita rasa sesuatu..pengalaman.......Pengalaman mematangkan diri kita..

Semakin meningkat usia,semakin kita rasa tanggungjawab kita terhadapNya dan sekeliling kita..esp :our parentz,siblings n sedara mara..sahabat pun iyaa juga..After got result SPM..aku rasa bingung..bukan ape..permulaan hidup aku sekarang baru bermula bak kata minda aku skrg,berada di garisan permulaan..hanya tunggu pengadil melepaskan tembakan ke udara untuk berlari..depends on indvdu..mahu berjlan kah,atau berlari kah..jongging pon ada jgk...begitu kn hidup?

Permulaan hidup aku sebagai anak sulung dalam keluarga Wan ni mmg agak mencabar bila semua aku tanggung...demi menjamin kesenangan dan kebahagian mR.abah dan mRs.ummi...Bermula dengan sekolah rendah..Alhamdullilah..aku mencapai kputusan yg agak memuaskan..tp bagi aku,seorang anak..jelas aku nmpak rasa terkilan di wajah orang tua aku..

Babak kedua bermula apbila aku melangkah ke sekolah menengah..Jiwa aku meronta-ronta untuk ke sekolah yang ada 1 gender je..knape?sbb semasa aku sekolah rendah,aku rasa aku tak perlukan bantuan sesiapa..kechik2 pon dah ego kn aku nih?haishh apela...sikap dan lagak aku pon semakin kasar..sma ngan adik2 llki aku...mksudnya like a tomboy..huhu..Sikap aku ni menyebabkan mR.abah dan mRs.ummi hantar aku p sekolah agama...alhamdulillah dari free hair menjadi tertutup..walaupun masih tak sempurna..tapi semakin aku bersekolah disitu,aku rasa syukur sgt...Ilmu agama dtuntut wlpn tak beramal sgt..Dasyat kn?

Kadang2 aku rasa aku ni teruk sgt sebab dh thu sal ilmu agama tp tak beramal dengannya..sehinggalah aku sering sakit..bergantung dengan inhaler asthma..n asthma aku semakin teruk..smpaikan aku taa boleh tdoe mlm..then doct ckp paru2 aku dh terok sbb oksgen taa dpt..adooii...dugaan kn?tp aku tetap aku,aku yg degil n keras kepala..cuba berlagak sihat wlpun kdg2 aku rasa skit...Selama 3 thun d SMKAM aku berhasil memperoleh keputusan yg agk cemerlang untk diri aku..Terima kasih Ya Allah...

Sambil mengharungi ujian tu,aku berjaya buktikan pada org tua ku....aku taknak biarkn rasa terkilan tu hadir lgi pd wjh tua mereka..Alhamdulillah..aku rasa puas dan bhgia lihat ummi tersenyum lebar dan abah rasa bangga dengan anak sulung nya..Sekali lagi..terima kasih Ya Allah kerana mmberi sedikit sinar bhgia itu.....

Bermula sweet 17 dlm hidup aku..mmg sweet sgt..dengan ujian Nya...keluarga aku berpecah belah..abah ke Perak..ummi masih disini,disisi aku...hidup ibarat tiada tongkat..meraba-raba dlm kegelapan..semua kerja n tindakan yg mnuntut keberanian seperti perwira,aku terpaksa lakukan..Cukuplah ummi bersusah payah menongkah arus khidupan seharian tnpa abah..terpaksa drive malam2 hantar aku ke sana ke mari untuk mnuntut ilmu wlpun dy taa boleh drive wktu malam......aku yg jdi mata nya..meredah kegelapan malam....
Namun kadang2 aku leka..dan sehinggalah  aku terpaksa terima suratan itu..keputusan SPM ku tak seperti dharapkan...mmg! rezeki yg telah diaturkn Nya....tp aku sememangnya kesal sgt...satu hari aku menangis sebab wjh terkilan tu !! sekali lg aku terpaksa melihat wjh tuuu...sedihh wehhh...smpaikan aku tak terkata2...mata asek kuaa ayaq mata jaa..tp......SEKALI LAGI ALLAH itu pemurah......abah n ummi bgthu...mereka dh redha dengan kputusan aku...wlpun trkilan jelas pada wjh mereka...AKU BERSALAH!!rasa cam dh musnah kn sgala harapan mereka...JAHAT kn aku..

SEKARANG..........selepas hampir 5bulan menjadi seorang lepasan sekolah..aku dpt tawaran matrik...aku dah semat dlm otak aku..be the best...make ummi n abah proud!!


TAPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII.....................

mampukah aku????
biarlah aku n diri aku yg jawab mende niii........tngguuu  lam 5 thun lg...bru thu aku sape..hahahaha..mood aku da cheer blik..horeyyy !!!*dsebabkan azam aku..wah2...smgt bru...ainna..chaiyokk2222


SALAM dari jiwa sepi..........

No comments:

Post a Comment