Thursday, 24 March 2011

BerSYukur lah kamo0..

Alhamdullilah..time aku post entri nie..aku dh kembali sihat mcm dlu wlpn kdg2 perit jgk..alhamdullilah Yang Maha Esa masih bg peluang kepada aku utk trus berjuang di bwh lembayung nya ni..
        Alhamdullilah..selama 11 tahun aku menjalani 'pertapaan' dengan pbgai jnis guru akhirnya ujian dlakukan..23hb 3 pada hari yang baik,aku trima kputusan pertapaan ku..DAAP!Allahuakbar!aku menitis air mata melihat slip exam..ntah syaitan mna yg mnguasai hti bila terasa knpe bgini??knape aku dpt mcm ni..hati btul2 dah out..mata pon dh berair bila tgk muka ummi n abah..aku dh hncurkan harapan mereka..tak!!!sume ni tak btul !!aku tak boleh trima knyataan..bila ummi pluk aku..Subhanallah..tak tahan air mata ni..bila ummi ckp ummi dh brsyukur ank ummi dpt kptusan mcm ni..alhamdulillah..aku mula bljr utk meredhai nya wlpun perit cz subjek yang aku trget taa trcpai..UMMI..pengorbanan ummi tak dpt sy bls..sungguh!wlpun sy dh buat yg terbaek..tp sy rsa sy ttp kecewakn ummi..Saya xnk sia2 kn hrapan ummi..sy hrus kuat!!demi hidup dan ummi!BERSYUKUR LAH SAYA sbb ad seorang ummi yg amat mengerti..yg sanggup bersusah payah demi saya terus hidup sbg manusia berguna..Jngan risau UMMI..anak mu ini ckup dewasa memgerti sgala ksusahan ini..AKU akn brusaha membaiki kpercayaan ummi trhadap ku..yg penting mendoakan kesejahteraan ummi selalu..salam sayang ikhlas untuk mu yang bergelar ummi!

iklas~jauh dalam sudut hati ainna
modd~redha sgala ketentuan-salam kasih sayang dari kayangan ku +.+

Tuesday, 22 March 2011

jangan pernah cuba untuk berubah !!

                                                  kamoo..smpai skrg xde penghujung nya..msalah KITA..

sehingga aku jatuh kn air mata utk sekian kali nya..TERIMA KASIH kamoo..kamoo mmg BAEK..kamoo pergi mcm tu je kn..bila sy cuba slow talk dgn kamoo utk selesaikan masalah ni..kamoo buat tak tahu je kn..MUDAH nya..sy cuba utk bertahan tp kdg2 mmg bengang sgt..kamoo ni llki @bapok hah?tak guna untuk ad special relationship bila hati ni dh mmg xde prasaan.phm takk kamoo!!ckit2 kamoo ckp sy ego..ego n ego..bla..blaa..blaa..benci taw..smpai skrg mmg tak phm dengan hubungan ni..
okey..problem kedua skrg yang mmg xbez lgsung..totaly langsung tak beshh 101%..mamat tu dtg blik dahh..adehh..idok nye die paham ape yang teman bgtaw hari tu..teman dh tak mao lg nengok muka dy or sewaktu dgn nya..huh..tetiba je call n mtx couple blik..ewaahh ewaaahh die ingt teman ni ape hah..n yang penting skli die bgtaw teman ni ego..huh..cuak teman dengar pkataan tu..EGOO!!!die cakap teman ni ego thap dewata..ego sbb tak boleh trima llki dlm idop teman..ehh yoep..jage mulut sket na..teman bkan tak nak trima tp teman dh serik taw taa!yg msalah dtinggalkan tnpa noktah pon taa selesai..tetiba die lak dtg..adehhh!taa abes2..
errr..grr..yang ni masalah ambo yg ketiga..pening2! adehh,ad sowang mamat satu kem ngan ambo mtx couple..yg siot lg mtx no tel ummi ambo..dy ckp nk mtx restu..adehh..ni parah..tp taa separah yg 2 lg tu..buat masa skrg ambo taa boley bg sbrg kptusan..bg ambo kite kawan je dlu nehh..org ckp..KAWAN BIAR BERIBU TEMAN BIAR SATU..*betul ntah :P

mood~degup degap jntung nie..esok bley thu laa hsil pertapaan ambo slma 11 thun =.='''''
iklas~jiwa yg tngh bingung,otak yg smkin lara '@ '
salam dari kayangan nite..olala

Saturday, 19 March 2011

BaLiK kAmPuNG !!

YEEaayy..bila cuti sekola je msti blik kg..aku?kg kat anew ea?haha..new story !hot giler..cz taklama lg hilang sudaa title klntan ori..haha..bkn ape,bila dh sume fmily aku pndah pegi kuantan..so bmkna my new life begin..kdg2 terfikir jgk,bila dah ada anak2 or smething complicated relationship..msti law ckap sal blik kg,dah tak terfikir nak balik kelantan kan..soo...hmm..hidup mesti berubah..chaiyook!yg tak best nye..sakit aku smakin teruk..takpe...aku dah redha..dari kecik lagi..cukup dgn hidup bergantung dgn ubat..orang cakap smasa nazak,kita mesti terfikir semua hal dlm khidupan kita..sal ape yg kita uat,kbaikan n kmungkaran yang kita sudaa lakukan..betol kn..aku lak,bkn mngalami nazak tp separuh nazak kot..bila pnyakit aku attack..semalaman aku tak tido sbb mnahan ksakitan,pegi klinik,doct suh pegi hospital..tp aku tak pegi pon..sbb aku taw..hidup aku bgantung dengan ubat..yg sebetulnya dadah KAN?sakit ni Allah je yang tahu..takpe..aku msti kuat demi ummi..ummi..love you..trima kassih tak terhingga krana snggup bersusah payah menjaga anak ummi ni..tak terbalas jasa2 ummi..Insyaallah..jika dpnjangkan umur,kakna akan blas semua jasa ummi wlpn mmg tak terbalas..
iklas~dalam hati ada hujan
salam..aku mizs ainna~kayangan..

Friday, 18 March 2011

muslimah terakhir..renungan dan pedoman


Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, Nur Annisa,seorang gadis yang baru menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka berkelakuan seperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun perkembangan tingkah lakunya benar-benar membimbangkan ibu. Dia sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini menyebabkan ibu tidak senang tambahan pula ibu merupakan guru al-Quran.

Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas,ibu telah meminta adik memakai tudung. Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga seringkali berlaku pertengkaran-pertengkaran kecil antara mereka. Pernah pada suatu masa, adik berkata dengan suara yang agak keras,"cuba mama tengok, jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan annisa kat sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar dating dengan boyfriend diorang, pegang-pegang tangan. Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!"

Ibu hanya mampu mengeluh mendengar kata-kata adik. Kadang kala saya terlihat ibu menangis di akhir malam.Dalam Qiamullailnya.Terdengar lirik doanya " Ya Allah, kenalkan annisa dengan hukumMu".

Pada satu hari ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami.Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil.Suaminya bernama Abu khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah beberapa lama mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas-desus mengenai isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah, hingga ada yang menggelarnya si buta, bisu dan tuli. Perkara ini telah sampai ke pengetahuan adik. Dia bertanya kepada saya, "abang, betul ke orang yang baru pindah itu, isterinya buta,bisu dan tuli?" Lalu saya menjawab sambil lewa, "kalau nak tau sangat, pergi rumah mereka, tanya sendiri".

Rupa-rupanya adik mengambil serius kata-kata saya dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri. Sekembalinya dari rumah mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar mendadak berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau lesu menjadi pucat lesi. Entah apa yang dah berlaku? Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung.Tudung yang labuh. Adik pakai baju labuh. Lengan panjang pula tu. Saya sendiri jadi bingung. Bingung campur syukur kepada Allah SWT kerana saya melihat perubahan yang ajaib.

Ya, saya katakan ajaib kerana dia berubah seratus peratus! Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya yang datang ke rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu arah. Saya lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya dia suka beli majalah hiburan), dan saya lihat ibadahnya pun melebihi saya sendiri. Tak ketinggalan tahajudnya, baca Qur'annya, solat sunatnya dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia menundukkan pandangan. Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati saya.

Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja di kalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan saya bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga ibu memanggil saya pulang ke rumah (rumah saya di Madiun). Dalam perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik di beri kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan. Ketika saya sampai di rumah..didepan pintu sudah ramai orang. Hati berdebar-debar, tak dapat ditahan. Saya berlari masuk ke dalam rumah. Saya lihat ibu menangis. Saya segera menghampiri ibu lantas memeluknya. Dalam esak tangisnya ibu memberitahu, "Dhi, adik boleh mengucapkan kalimat Syahadah diakhir hidupnya". Air mata ini tak dapat ditahan lagi!!

Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk ke bilik adik. Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari.Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan waktunya sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka sehelai demi sehelai. Hingga sampai pada satu halaman yang menguak misteri dan pertanyaan yang selalu timbul di hati ini - Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu khoiri. Di situ tertera soaljawab antara adik dan isteri jiran kami itu.

Butirannya seperti ini: Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas airmata)

Annisa: (Aku hairan,wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti bidadari) Mak cik, wajah mak cik sangat muda dan cantik!

Isteri jiranku : Alhamdulillah. Sesungguhnya kecantikan itu datang dari lubuk hati.

Annisa : tapi mak cik kan dah ada anak enam. Tapi masih kelihatan cantik.

Isteri jiranku : Subhanallah! Sesungguhnya keindahan itu milik Allah SWT. Dan bila Allah SWT berkehendak. Siapakah yang boleh menolaknya?

Annisa : Mak Cik, selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai tudung, tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak ada masalah kalau saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik. Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi kami yang tak pakai. Sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai tudung. Pendapat mak cik bagaimana?

Isteri jiranku : Annisa, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan mahram kita semuanya akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT nanti, tudung adalah perlindungan untuk wanita!

Annisa : Tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang kelakuannya tak elok.

Isteri jiranku : Tudung hanyalah kain , tapi hakikat atau makna disebalik tudung itu sendiri yang harus kita fahami.

Annisa : apakah hakikat tudung?

Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin, lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan mahram kamu, lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia-sia. Sentiasalah lazimi lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudharat baik untuk dirimu mahupun masyarakat , lindungi hidungmu dari mencium segala yang berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat, lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan untuk memperdayai nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain Allah SWT, bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan menyinari hati kamu. Itulah hakikat tudung.

Annisa : Mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung. Mudah mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat semua tu?

Isteri jiranku : Duhai nisa, bila kamu memakai tudung, itulah kurniaan dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat , bila kamu mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi kekuatan untuk melaksanakan amalan-amalan 'tudung' hingga mencapai kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT. Duhai nisa, ingatlah akan satu hari di mana seluruh manusia akan dibangkitkan ketika ditiup sangkakala yang kedua. Pada saat roh-roh manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada rumput mahupun tumbuhan, ketika tujuh matahari didekatkan di atas kepala kita namun keadaan gelap gelita, ketika seluruh manusia ketakutan, ketika ibu tidak mempedulikan anaknya, anak tidak mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi, antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini, ketika manusia berbaris dengan barisan yang panjang dan masing masing hanya mempedulikan nasib dirinya, dan pada saat itu ada yang berpeluh kerana rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh yang banyak, dan bermacam macam rupa-rupa bentuk manusia yang tergantung amalannya , ada yang melihat ketika hidupnya namun buta ketika dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan,ada yang berbentuk seperti syaitan, semuanya menangis. Menangis kerana hari itu Allah SWT murka! Belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu. Hingga ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT dipadang mahsyar yang panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan. Hari itulah dipanggil hari Hisab. Duhai Annisa, bila kita tidak berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan menjawab bila kita di tanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar , Yang Maha Kuat , Yang Maha Agung, Allah SWT.

Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana di sini tulisannya terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk matanya. Subhanallah! Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu
"buta ,tuli dan bisu.. wanita yang tidak pernah melihat lelaki selain mahramnya , wanita yang tidak pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka Allah SWT , wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu yang mengundang dosa dan sia sia"

Tak tahan airmata ini pun jatuh. Semoga Allah SWT menerima adikku disisinya. Amin.

Subhanallah! Saya harap cerita ini boleh menjadi iktibar bagi kita semua. Wassalam.

-Wallahu A'lam-
Sumber: www.iLuvislam.com